Beste Verkeerscentrum Vlaanderen
Ik hoorde net minister Weyts naar een studie verwijzen van het ‘Vlaams Verkeerscentrum’ (zoals hij het zegt, maar het is ‘Verkeerscentrum Vlaanderen’ — ’t is maar waar je prioriteiten liggen) waaruit zou blijken dat een verlaging van de snelheid op de Brusselse Ring ‘amper baten zou hebben, en dat het zelfs zou leiden naar meer filevorming’ (letterlijk citaat). Zou u mij kunnen zeggen waar dat in één van uw studies te lezen staat? Ik vind dat namelijk erg ongeloofwaardig. Ik kan niet geloven dat dat een uitkomst van een studie zou zijn.
Overigens vind ik het WAANZINNIG (ja, sorry, het gebruik van hoofdletters staat gelijk aan schreeuwen, ik weet het) dat een minister van mobiliteit eerst over ‘schup in de grond’ begint, om het verkeer veiliger te maken, en een verlaging van de snelheid niet wil overwegen. Ik ben regelmatig — gelukkig niet dagelijks — op een autostrade, en ik zie mensen constant de waanzinnigste dingen doen aan verschrikkelijke snelheid. Ze nemen enorme risico’s: ze rijden te snel, ook bij wegenwerken, ze remmen te laat, ze gaan hangen aan hun voorliggers, en ook de professionele chauffeurs, zoals vrachtwagenchauffeurs, doen lustig daaraan mee. Ik heb het gehad met dat gedrag, en ik begrijp niet waarom de politieke en andere moed niet kan gevonden worden om eindelijk eens het verkeer echt veiliger en verstandiger te maken, met als eerste maatregel: afgedwongen snelheidsbeperking. Het ingebakken machismo, aangemoedigd door autofabrikanten — ik verwijs naar de autoreclame, waar het altijd flitsend is, tot zelfs ‘regels? nee bedankt!’ — is daar natuurlijk niet vreemd aan.
Ik vind dat het tijd wordt dat er een fundamentele mentaliteitsverandering afgedwongen wordt. Uitspraken zoals die van de minister van mobiliteit staan haaks op de vervulling van dat verlangen.
Met dank en groeten