Spring naar inhoud

Hoe groot

Verontwaardiging. Te Voet in de Stad. Screenshot Hendrik Vanden Abeele

Hoe groot mag onze verontwaardiging nog zijn, dezer dagen? Vijf gasten in een Audi, waarvan de kwast aan het stuur 140 à 150 km per uur rijdt op een plek waar je maar 70 per uur mag. Voor zoiets zijn geen woorden, het is beyond comprehension, en je zult maar dat ‘bejaard koppel’ zijn dat op deze verschrikkelijke manier vermoord werd. Ze waren 71 en 67 jaar, ze hadden dus nog een belangrijk deel van hun leven voor zich. Niet eens bejaard!

En vervolgens verschijnen berichten over deze wansmakelijke gebeurtenissen, waarbij je dat bericht alleen maar kan lezen als je ook nog, jawel, auto-reclame duldt. Dat vind ik er echt helemaal over — een schande. Er is veel te veel reclame voor auto’s. Het zijn moordmachines, en elke reclame die op het emotionele, het blitse, het flitsende, het regels-zijn-niet-voor-mij gevoel inspeelt, is een autoreclame te veel.

Hoe groot mijn verontwaardiging ook is, morgen is er weer zo’n ongeval.

Hendrik Vanden Abeele, 16 maart 2015

PS Ter informatie mijn briefje over auto’s en conditionering en reclame etc. van juni jongstleden:

Aan het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid

Ik heb er grote moeite mee dat er in de verslaggeving rond het Wereldkampioenschap voetbal op de Belgische televisie na elke speelhelft van elke wedstrijd reclame gemaakt wordt voor auto’s, en vervolgens in de praatprogramma’s ook voor bier (via de sponsoring). ‘Supporters weten waarom’, heet dat. Wel, ik weet alvast helemaal niet waarom. Als je er op doordenkt, is dat verschrikkelijk. De wekenlange conditionering op de combinatie agressief voetballen, auto rijden en bier drinken is hallucinant. Op het veld zelf wordt doorgaans ruw, agressief, ‘mannelijk’ gespeeld — het is niet om aan te zien eigenlijk. Vervolgens wordt onmiddellijk na dat soort van gedrag reclame gemaakt voor een flitsende auto, ik geloof met de slogan ‘the power to surprise’. Ik ben ook al hevig tegenstander van zo’n formuleringen. Een auto moet geen ‘power’ hebben, en al helemaal niemand ‘verrassen’. En ten slotte wordt in die macho mannenwereld dan ook nog eens de lust tot het drinken van bier gemaximaliseerd. Als je de uitzinnige supporters zag die gisteren na (en ook al voor) de tweede match van de Belgen werden geïnterviewd, dan bleken die allemaal flink boven hun theewater. Hoe gaan zij midden in de nacht naar huis? Ongetwijfeld niet met de trein. Ik vind het verschrikkelijk, akelig, een schande. Ik weet niet wat jullie hieraan kunnen doen, waarschijnlijk niet veel, maar misschien is er vanuit jullie instituut te denken aan een ‘boodschap van algemeen nut’ waarin uitdrukkelijk opgeroepen wordt om niet te drinken en te rijden? En dan liefst met een heel duidelijk filmpje. In elk geval vind ik het hoog tijd dat er tegen drinken en rijden nog veel strenger wordt opgetreden, maar niet alleen dat: er moet een heel ander soort conditionering plaatsgrijpen, weg van de combinatie hard voetballen, hard rijden en hard drinken. Gisteren nog werd een jonge moeder doodgereden door een dronken chauffeur. Haar drie kinderen, die in de auto zaten, vragen zich af waarom. Weten de supporters het?

Met dank en vriendelijke groet

Hendrik Elie Vanden Abeele

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: